Analizując oferty dostępnych na rynku pożyczek możemy natknąć się na określenia, które dla potencjalnego pożyczkobiorcy mogą być niezrozumiałe. Mowa tu o określeniach definiujących pożyczkodawcę. Instytucja pozabankowa, firma pożyczkowa, parabank - choć często bywają używane jako synonimy, dzieli je kilka istotnych różnic. Jakich? Podpowiadamy.
Zaciągając pożyczkę warto mieć świadomość od kogo pożyczamy pieniądze. Szeroka wiedza dotycząca mechanizmów działania pożyczkodawców pozwoli podejmować odpowiedzialne decyzje oraz uniknąć oszustw i nadużyć.
Czym jest parabank?
Definicja parabanku nie jest w polskich przepisach zbyt rozbudowana. Pojęcie to określa właściwie tylko jedna ustawa – ustawa Komisji Stabilności Finansowej (KSF) z 2008 roku.
Zgodnie z nią parabank jest instytucją, działającą analogicznie do banku, jednak nie będącą bankiem. Parabanki oferując swoim klientom różnego rodzaju usługi finansowe, w tym oczywiście pożyczki. Co ważne, działalność parabanków nie podlega Komisji Nadzoru Finansowego czy Bankowy Fundusz Gwarancyjny.
Uwaga: to, że działalność parabanku nie podlega Komisji Nadzoru Finansowego oznacza, że nie muszą one ustalać limitu kapitału, zachowywać w tajemnicy informacji o swoich klientach, a środkom finansowym klientów nie przysługuje żadna ochrona.
Korzystanie z usług parabanków może okazać się bardzo ryzykowne także z uwagi na fakt, że instytucje te działają w oparciu o kapitał osób prywatnych. Mogą przyjmować pieniądze, nie posiadając zezwoleń Komisji Nadzoru Finansowego.
Dlaczego ludzie korzystają z oferty parabanków? Bardzo często jest to spowodowane desperacką potrzebą pożyczenia gotówki oraz obietnicami parabanków, które kuszą korzystnymi warunkami i brakiem weryfikacji danych w BIK-u i bazach dłużników.
Ogromne znaczenie ma tutaj również niewielka świadomość potencjalnych pożyczkobiorców, którzy traktują parabanki na równi z firmami pożyczkowymi. Niestety, na skutek takiego toku myślenia bardzo często tracą uczciwi pożyczkodawcy.
Czym jest firma pożyczkowa?
Firmy pożyczkowe, określane często także jako instytucje pozabankowe specjalizują się w udzielaniu szybkich pożyczek lub/i pożyczek ratalnych. Takie podmioty – w przeciwieństwie do parabanków – działają w myśl zasad określonych w Ustawie o kredycie konsumenckim.
Muszą więc informować potencjalnych klientów o wysokości RRSO (rzeczywistej rocznej stopy procentowej pożyczki), nie mogą naliczać odsetek większych od czterokrotności stopy kredytu lombardowego, powinny również umożliwiać pożyczkobiorcom odstąpienie od umowy pożyczkowej w ciągu 14 dni od momentu jej podpisania.
Działalność firm pożyczkowych podlega także nadzorowi Związku Firm Pożyczkowych.
Ważną różnica pomiędzy firmą pożyczkową a parabankiem jest również kwestia kapitału. Tak jak wspominaliśmy wyżej, parabanki korzystają z kapitału osób prywatnych. Firmy pożyczkowe sięgają do zasobów ich właścicieli oraz akcjonariuszy. Taka sytuacja znacząco zmniejsza ryzyko pożyczkobiorcy. To nie oni, a inwestorzy obarczeni są bowiem ryzykiem utraty środków.
Czy warto pożyczać pieniądze w firmach pożyczkowych?
Kiedy na naszej drodze pojawią się nieplanowane wydatki, portfel świeci pustkami, a bliscy nie są w stanie zaoferować nam finansowego wsparcia, szybie pożyczenie potrzebnej kwoty staje się ważniejsze niż cokolwiek innego.
Niestety, pochopnie podejmowane decyzje mogą mieć wyjątkowo niekorzystne konsekwencje.
Każda decyzja o zaciągnięciu pożyczki powinna być poprzedzona rzetelną analizą własnych możliwości finansowych oraz… prześwietleniem oferty potencjalnego pożyczkodawcy.
Skorzystanie z usług wiarygodnej, uczciwej firmy pożyczkowej da Ci pewność, że oto masz do czynienia z kompetentnym partnerem, któremu możesz zaufać.
Zamiast parabanków wybieraj firmy pożyczkowe.
Dokładnie czytaj zapisy umowy ramowej, a w razie jakichkolwiek niejasności – pytaj. Jeśli cokolwiek Cię zaniepokoi, poproś pracownika o dokładne wytłumaczenie niespójności.
Tylko w ten sposób unikniesz nieprzyjemnych niespodzianek i będziesz w pełni świadomy konsekwencji, związanych z zaciągnięciem pożyczki.
Szybka pożyczka reklama